Skip to main content

Nieuws

Help! Ik zoek vrijwilligers!

Werken aan een handreiking: werven van vrijwilligers in Venlo

Naar aanleiding van het eerder gehouden inventarisatie onderzoek rond vrijwilligerswerk en de gezamenlijke excursie bij de ZomerPark feesten hebben we op donderdag 10 november een thema avond georganiseerd rond het thema: Help! Ik zoek vrijwilligers!
 
Is er een communicatiestrategie om vrijwilligers te werven?
We zijn allemaal op zoek naar meer vrijwilligers. Bij de een lukt het wel bij de ander blijft het een probleem. Is er een communicatiestrategie en wat kunnen we hiervan leren en wat kunnen we van elkaar leren.

Het aantal vrijwilligers (landelijk) is vorig jaar met 10 procent gedaald, vergeleken met hoe het was voor de coronacrisis aldus het NOV (Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk)

Op deze bijeenkomst hebben we afgesproken hiermee aan de slag te gaan en een handreiking te ontwikkelen aan de hand van het volgende inzicht: vrijwilligers hebben verschillende waarden(sets). Varieer je wervingsboodschap volgens die waarden -> trek verschillende typen vrijwilligers aan.

VenloSupport wil hier graag mee aan de slag maar dan wel in gezamenlijkheid. We nodigen jou als lezer en betrokkene dan ook uit om dit samen met ons te ontwikkelen en je hiervoor aan te melden.

Aanmelden kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Als jij anderen vertelt over waarom jij vrijwilliger bent, wat zeg je dan? Misschien vertel je hoe belangrijk jij het vindt om anderen te helpen. Benadruk je wellicht dat je nou eenmaal enorm goed kan regelen en organiseren en je deze talenten zo nuttig kunt inzetten? Of ben je vrijwilliger omdat je bent opgevoed met de norm dat je je hoort in te zetten voor je medemens?

Er kunnen heel veel overwegingen meespelen om actief te zijn als vrijwilliger. Als er verschillende redenen zijn voor verschillende mensen om als vrijwilliger aan de slag te gaan, kun je daar bewust(er) op inspelen met jouw wervingsboodschap. We gaan samen op zoek naar de juiste boodschap om nieuwe vrijwilligers te werven!

Doe je mee?