Hoe werf je vrijwilligers?
Veel vrijwilligersorganisaties proberen mensen te werven via advertenties, maar hoe zorg je ervoor dat die wervingsadvertentie nieuwe vrijwilligers aantrekt? Bregje Walraven onderzocht in haar scriptie het effect van taal en beeld in vrijwilligers wervingsadvertenties. NOV Platform Vrijwillige Inzet stelde haar wat vragen!
Wat is de belangrijkste conclusie of aanbeveling die je doet?
“Om de beste match te maken tussen een vrijwilliger en een vrijwilligersorganisatie via een advertentie zou ik aanbevelen om de wervingsadvertentie aan te passen aan de organisatiecultuur en niet aan persoonskenmerken. In mijn scriptie heb ik onderzocht of de opleidingsrichting van universiteitsstudenten een effect had op de aantrekking van beeld en taal in een vrijwilligers wervingsadvertentie. Dat bleek niet het geval: in mijn onderzoek was het erg persoonlijk en soms onverklaarbaar waarom iemand de ene advertentie aantrekkelijker vond dan de andere. Om een wervingsadvertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken zou ik aanraden deze niet aan te passen op persoonskenmerken van de ontvanger, maar aan kenmerken van de organisatie. Het beeld- en taalgebruik matchen met de organisatie geeft een vrijwilligersorganisatie de mogelijkheid de cultuur en identiteit te presenteren. Dit trekt de personen aan die vinden dat de organisatie bij hen past.”
> Lees hier het hele artikel
Concrete tips
-
Gebruik humor in de taal van je wervingsadvertentie zorgvuldig: veel personen knapten helemaal af op humor in de taal van een advertentie.
-
Verder is de gouden regel: wees eerder specifiek dan algemeen. Wees duidelijk waarvoor je vrijwilligers nodig hebt, waar het vrijwilligerswerk zich afspeelt (locatie), hoeveel tijd het van iemand vraagt, en wie je precies zoekt.
-
Een andere aanbeveling is om duidelijk te maken wat de uitkomst is van het vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld: “Een uurtje van jouw tijd maakt drie ouderen weer gelukkig”.